Cara Basuh Cloth Diaper

Cara membasuh Cloth Diaper  adalah mengikut kesesuaian & cara mana yang mudah pada diri masing-masing.
Cuma, dibawah ini adalah cara saya membasuh cloth diaper..
Ada macam-macam cara basuh cloth diaper..terpulang pada ibu2 nak guna cara yang mana
Sabun pun ada macam-macam jenis, terpulang la pada ibu-ibu nak gunakan yang mana, ikut kemampuan dna ikut kesesuaian bayi..



Apabila baru sahaja membeli cloth diaper, apa yang perlu anda buat??

Bila anda dapat sahaja CD anda,
silalah basuh dahulu cloth diaper anda sekurang-kurangnya 3 kali prewash sebelum pertama kali hendak digunakan.
Harus anda ingat, semakin banyak anda basuh semakin baik daya serapan CD anda, dan ini boleh elak leaking. (kebocoran )
Bila dah banyak kali basuh nanti, Insyallah prestasi CD akan akan bertambah baik.
Untuk pre-wash, memadai anda menggunakan air biasa tanpa sabun.




Gambar menunjukkan contoh sabun yang anda boleh guna
untuk membasuh cloth diaper anak anda..senarai lengkap sabun, boleh baca disini

Sabun PUREEN HAD yang serbuk atau liquid dua-dua bleh guna

Ramai juga ibu-ibu yang gunakan sabun KIDDIE WASH COSWAY...boleh beli kat stokis cosway terdekat..kebanyakan yang guna sabun ni mengatakan sesuai untuk kulit bayi mereka





CARA BASUH CD disebabkan bayi kencing (pee pee)



Jika nak basuh CD yg basah disebabkan baby anda  kencing ,  bilas dan boleh terus dibasuh dengan tangan
(berus tidak digalakkan terutama berus sabut, nanti berserabut CD anda jadinya) atau dimasukkan ke dalam mesin basuh seperti biasa.
Seelok-eloknya dimasukkan ke dalam laundry net supaya cloth diaper lebih tahan lama (disamping menjaga jahitannya agar tdk rosak).


Gunakan sedikit saja sabun. kira-kira 1/4 sukatan. lebih elok guna sabun kain jenis kurang buih, tidak mengandungi enzyme
(contoh enzyme pewangi atau enzyme pemutih) kerana sesetengah bayi mempunyai kulit yang sangat sensitive.
Contoh, Boleh guna sabun Pureen Had sbb sesuai utk kulit bayi & yg penting tiada enzim pewangi/pemutih atau boleh juga gunakan sabaun NappiKleen.
Ada banyak lagi jenama sabun yang lain. Anda boleh dapatkan di Guardian atau Farmasi yang terdekat


Inilah Mesin Basuh yang saya gunakan untuk membasuh Cloth Diaper anak anak saya..Mesin Basuh Manual je...





OK, jom kita tengok cara-cara membasuh cloth diaper 






Selepas  sudah bilas CD yang kena air kencing dengan air paip. Masukkan CD dalam mesin basuh..

carabasuhclothdiaper


Dan masukkan juga sedikit sabun


carabasuhclothdiaper

Cara basuh sama macam kita basuh baju..bilasan pertama dengan sabun, bilasan kedua air bersih tanpa sabun dan keringkan dan boleh jemur.
Kalo guna mesin automatik lagi senang kan, set je  basuhan 'Soak', yang lain mesin basuh automatik  yang akan  wash & spin.Lepas spin.keringkan, boleh jemur..


OK, jom kita tengok cara-cara membasuh cloth diaper disebabkan anak anda berak atau buang air besar...
Jika bayi anda Berak atau buang air besar (poo-poo) pula, buang dulu najis (poo-poo)  ke dalam toilet bowl, pancut dengan air yang deras untuk tanggalkan sisa najis  
Boleh juga letak dibawah air paip yang deras, supaya najis tu mengalir ke lubang dalam tandas.
Tak kisah anda mahu buat bagaimana cara sekalipun, yg penting buang najis ke tempat yang betul ya...

carabasuhclothdiaper

Buang dulu najis anak ke dalam lubang tandas

carabasuhclothdiaper


Ni CD yang najis nyer telah di alir ke lubang tandas..jirus bawah paip agar tiada saki baki kesan najis , mana tahu masih melekat.

carabasuhclothdiaper

Dah siap buang semua najis dan bilas, masukkan dalam baldi dan ready untuk masukkan dalam mesin basuh

carabasuhclothdiaper

ok, masuk dalam mesin basuh dan boleh basuh macam biasa ye..bilas



dan keringkan



kemudian jemur dibwah matahari yang panas.

AMARAN:

JANGAN sesekali anda masukkan 'softener' atau clorox semasa membasuh kerana 'softener' boleh mengurangkan daya serapan dan clorox boleh merosakkan cloth diaper.
 
Anda boleh menggunakan cecair basuh pinggan (contohnya 'Sunlight') pada 'microfleece' untuk menanggalkan warna kekuningan (kesan poo-poo) sekiranya ada.
Andaikata cloth diaper tidak sempat dibasuh terus, tinggalkan saja di dalam baldi kering tanpa perlu direndam dan boleh dibasuh kemudian. Simpan tidak boleh lebih dari 3 hari.


Kpd anda yang baru nak mula gunakan CD ni, jangan rendam CD anda tu jika belum tiba masa anda nak membasuh.
Ini kerana CD itu bertujuan menampung air dr pee pee anak anda sahaja, bukan menampung selain dr itu.
Di bimbangi jika anda rendam terlalu lama, akan ada bau hancing pada CD anda 



hah ni la bakul dan baldi  menyimpan CD yg dah digunakan dan belum dibasuh. yang dalam baldi merah tue untuk CD yang kena najis manakala yang dalam bakul merah tu yang kena kencing


Jika CD anda ada kekuningan (akibat dari POO POO anak anda) jangan risau!!!!
Ia akan hilang apabila dijemur ditengah panas matahari !!
Memang berkuasa matahari ni, menghilangkan kesan kekuningan cloth diaper

Hah ni CD yang dah siap di basuh DAN dijemur di tempat yang panas dan mendapat cahaya matahari.Boleh jemur depan rumah atau jemur belakang rumah

carabasuhclothdiaper

carabasuhclothdiaper

carabasuhclothdiaper

carabasuhclothdiaper

Lepas kering, boleh angkat dan simpan untuk dipakai semula oleh anak kita...
Mula-mula pakai cloth diaper ni memang kena sabar sikit..tapi, lama2 senang je.
Bila dah biasa tiada lagi masalah untuk uruskan cloth diaper ni..Memang best pakai cloth diaper nih...



Copyright © 2017 One Stop Nur Iman Enterprise. Template oleh Portal Usahawan . Laman Web Ini Dibina oleh Team Kedai Online
warobbo template